Fobier

Som smertepatient kan du have problemer med angst eller fobier.

Forskellige behandlinger kan være med til at afhjælpe disse problemer samtidig.

Men også selvom du ikke har smerter kan du søge hjælp til fobier.

Jeg har behandlet fobier i mere end 20 år, og de er aknemmelige at behandle. Det kræver som regel ikke mere end en enkelt konsultation - eller én af de online digitale podcast, som du kan finde på webshoppen.

Når årsagen til din fobi udløser angst, er det overordnet set denne angst med de ledsagende symptomer, som du bliver bange for - angsten tager over og kontrollen forsvinder for en stund.

Der findes mange slags fobier - mere end 200 forskellige.

Fobier kan inddeles i:

• Overfor dyr: mus, rotter, slanger, edderkopper, natsværmer og andre insekter
  • Almindelige i omgivelserne: højder, broer, åbne pladser, vand, uvejr som lyn og torden, mørke, lukkede rum
  • Situationstyper: eksamensskræk, tandlægeskræk, lægeskræk, sygehusskræk, elevatorer, bange for at rødme, alle former for transport (bil, båd og flyvning), kørekort
  • I forbindelse med blod: injektioner, operationer, blodtransfusioner, at se blod eller skader
  • Andre typer: angst for at kaste op, støv og smuds, sygdomsangst, høje lyde, klovne, huller i osten, grønne agurker mm.

Ved eksamensnervøsitet, hvor indsatsområder er at opnå en bedre præstation og dermed bedre karakterer - suppleres der med brug af bl.a. video og mental træning på podcast.

Eller som noget nyt: on line digitale fobi-programmer m virtual reality